اهداف و فرضیات

قراره بهتون یاد بدیم چطوری قسمت اهداف،سوالات و فرضیات پروپوزالتون رو بنویسید😇
بنابراین در #قسمتسیزدهم از #شنبههای_پژوهشی با ما همراه باشید✌️👇
🌿🌿🌿
🔆ماهیت انجام طرح های پژوهشی در اهداف، سوالات و فرضیات خلاصه می شود و در صورتی که این موارد به صورت مناسب تعریف نشوند پروژه تا پایان دچار مشکل خواهد شد.😕
🔆برای آشنایی با نحوه نگارش اهداف، سوالات و فرضیات، بهترین منبع و مرجع، مطالعه چند نمونه پروپوزال است که قبلا تایید و تصویب شده باشند👌
🔰اهداف تحقیق:
اهداف یک پروژه تحقیقاتی خلاصه آنچه که باید با انجام مطالعه به آن برسیم را بیان می کنند.
✴️ هدف کلی
آن‌چیزی است که مطالعه به طور کلی به آن دست خواهد یافت و در واقع همان عنوان مطالعه است با این تفاوت که با لغات قابل اندازه‌گیری مثل «تعیین یا شناخت» که معنی و کاربرد دقیق و واضح‌تری دارند، شروع می‌شود.📏
✴️اهداف اختصاصی (ویژه یا جزیی):
موارد جزیی شده‌ای هستند که محقق را به هدف کلی می رسانند و در واقع جزئی از هدف کلی هستند و نباید از محدوده هدف کلی خارج شوند❗️
📌این اهداف باید واقع‌بینانه و به خوبی تنظیم شوند و به جنبه‌های اساسی مطالعه متمرکز باشند تا محقق را به طراحی روش تحقیق و نحوه گردآوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌ها هدایت کنند.👨‍💻
📌در نوشتن اهداف جزئی هم، باید از افعالی نظیر تعیین کردن، مقایسه‌کردن، اثبات‌کردن، محاسبه‌کردن و برقرارکردن استفاده کرد و از به کارگیری افعال مبهم نظیر فهمیدن، مطالعه کردن و اذعان کردن دوری نمود!😯
✴️اهداف کاربردی:
کاربرد عملی طرح پژوهشی انجام شده را در سطح جامعه نشان می‌دهند. در این‌جا باید شرح دهیم که این پژوهش چه کاربردهایی دارد که ارزش صرف زمان و هزینه را دارا می‌باشد💰
🔰فرضیات تحقیق:
فرضیه یک پاسخ فرضی، پیشنهاد یا پیش بینی منطقی درباره چگونگی روابط بین چند متغیر است که پس از آزمایش و بررسی رد یا قبول می شود.
✴️فرضیه هایی که در تحقیق بیان می شوند باید مانند اهداف مطالعه به طور دقیق، واضح و کامل و با استفاده از واژه های قابل اندازه گیری بیان شوند.📏📐
⚠️از بررسی تعاریف گوناگون فرضیه، مشخص می شود که فرضیه، نوعی حدس است که زاییده ی درک و فهم پژوهشگر از اطلاعات جمع آوری شده درباره مبانی نظری و آزمایشی تحقیق است و نمی تواند فقط زاییده تخیلات محقق باشد.💡
📌در یک تقسیم بندی فرضیه ها را به دو نوع تقسیم می کنند:
✴️ فرضیه پژوهشی: عبارت است از جمله ای که رابطه میان دو متغیر را به صورت دقیق و روشن بیان کرده و نشان‌ دهنده انتظارات پژوهشگر از نتایج پژوهش است.
📎مثال: میان بهره هوشی و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت وجود دارد.
فرضیه پژوهشی خود به دو دسته ی جهت دار و بدون جهت تقسیم می‌شود:
-فرضیهٔ جهت دار (یک دامنه): هنگامی که در یک فرضیه پژوهشگر پیش بینی کند که تغییرات یک متغیر باعث افزایش یا کاهش متغیر یا متغیرهای دیگری می شود، آن فرضیه جهت دار است.↗️
-فرضیهٔ بدون جهت (فرضیه دو دامنه): نوع رابطع و جهت تاثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته مشخص نیست.
✴️فرضیهٔ صفر (فرض پوچ): فرض صفر یک فرضیه آماری است که ادعا می کند میان متغیرهای مورد آزمایش ارتباط یا اختلاف معنی داری وجود ندارد. هدف پژوهش و آزمون های انجام گرفته در رابطه با پژوهش، رد یا تایید فرض صفر است، فرض صفر مغایر فرض پژوهش است و گویای آن است که هر نوع تفاوت رابطه، صرفا نتیجه وقایع اتفاقی یا خطاهای آماری و نمونه گیری است.
✴️نوع دیگری از فرضیه به نام فرض خلاف وجود دارد که عبارت است از فرضیه آماری رد شده. یعنی فرضی که خلاف فرض صفر است. ممکن است فرض خلاف یک فرض پژوهشی باشد و ممکن است فرض پژوهشی نباشد.
🔰سوالات تحقیق
ارائه فرضيه براي همهٔ تحقيقات ضرورت ندارد.
پس از آنكه پرسش‌های تحقيق مشخص شدند، در صورتي به تدوين فرضيه می‌پردازيم كه از وجود دو شرط در تحقيق مطمئن شويم: 🧐
✴️1) تحقيق اكتشافي نبوده واز پيشينه‌اي برخوردار باشد.
✴️2)پرسش تحقيق دربارهٔ رابطهٔ (به‌ويژه رابطهٔ علی ـ معلولی) دو يا چند متغير باشد.
هرجا اين دو شرط محقق نباشند، به طرح پرسش‌های تحقيق بسنده می‌شود👌
⚠️در طرح سوالات تحقیق توجه به نکات زیر ضروری است:
📎سئوالات پژوهش مستقیماً از اهداف تحقیق منشأ می گیرند.
📎در سوالات تحقیق، یک نوع متغیر مطرح می شود.
📎آوردن کلمه آیا در ابتدای سئوالات چندان مطلوب نیست.
📎بهتر است تعداد سوالات محدود و سوالات شفاف و بدون ابهام باشند.
امیدواریم که از این مطلب نهایت استفاده رو ببرید😇✌️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *